V září 2021 mělo shromáždění našeho SVJ hlasovat o tom, jestli mohu mít u mého vlastním parkovacího místa wallbox na nabíjení auta. Už před tím to byla složitá diskuse s výborem, ale podle toho, co se dělo na shromáždění, by se mohl natočit druhý díl Vlastníků.
V rámci pozvánky na shromáždění rozeslal předseda Jahoda tehdejší návrh metodiky HZS pro instalaci nabíjecích zařízení v podzemních garážích. Měl k dispozici můj celý projekt, vyjádření stavebního úřadu, revize a plno dalších dokumentů, které jsem mu dávno před shromážděním poslal. Lidem dal k dispozici jen nechválenou metodiku od hasičů. Samozřejmě, že to byl totálně účelový podraz.
Když přišla moje přípojka na program, tak bezpečnost při nabíjení aut byla hlavním tématem (kromě “zásahu” do společných prostor). V tu ránu se plno sousedů přeměnilo z učitelů, filmových scénáristů a prodavačů v Lidlu ve světově uznávané odborníky na elektromobilitu a výrobu (ne-)bezpečných baterií do automobilů. Myslím, že ten večer byl u nás v domě položen základ pro několik patentů zvyšujících bezpečnost elektromobilů při hoření či likvidaci baterií.
Hlasování nakonec nedopadlo. Většina se zdržela nebo byla proti, ale nemám to sousedům za zlé. Manipulace ze strany předsedy Jahody byla srovnatelná s dezinformátory negujícími očkování proti covidu. Kdybych o elektromobilitě věděl to samé, co tehdy vědělo 99 % mých sousedů (tzn. nic), také bych hlasoval proti. A hned po shromáždění bych si koupil letenku do Bruselu a šel demonstrovat před Evropský parlament, aby zastavili veškerou podporu pro tuto pekelnou technologii.
Odborníci rozcupovali metodiku HZS
Předseda Jahoda našel na webu odkaz na metodiku HZS a na shromáždění s ní začal strašit sousedy, že shoří celý dům, když si nabiju byť jen jeden kilowatt. Jeho 10-minutovému proslovu o nebezpečnosti elektromobility chyběl na konci jen potlesk, který se dostává Kim Jong Unovi, když dokončí hodnocení aktuální pětiletky.
Jak to s metodikou dopadlo, se můžete dočíst třeba na fDrive. Hasiči do legislativního procesu dali návrh novelizace vyhlášky, která vůbec neodpovídala realitě. Ministerstvo pro místní rozvoj prohlásilo, že je nezbytné metodiku upravit a uvést ji do souladu se stavebním zákonem. Ministerstvo dopravy se s metodikou vůbec nepáralo a rovnou konstatovalo, že navrhovaná úprava týkající se požadavků na požární bezpečnost v případě garáží, kde jsou instalovány dobíjecí stanice (čl. 21a), velmi excesivní, přičemž naší zásadní obavou je, že její přijetí může mít velmi negativní dopad na rozvoj elektromobility v ČR.
Navíc mým sousedům ze shromáždění ani u veřejnosti není do teď moc známé evropské nařízení 2018/844, které dává za povinnost mít v nových obytných domech min. 20 % parkovacích stání vybavených nabíječkou a rozvody umožňující instalaci wallboxu pro každé místo v garáži. Tato evropská legislativa byla pro Česko závazná už půl roku před konáním našeho slavného shromáždění (platná od 21/3/2021). Výborné shrnutí dopadu tohoto nařízení na Česko si přečtěte na webu pana Hlavatého.
Metodika od hasičů, která do dnešního dne není přetvořena v závaznou vyhlášku, obsahuje celou řadu bezpečnostních opatření, která jsou nerealizovatelná zejména z důvodu vysokých nákladů. Obsahuje však řadu standardních opatření proti vzniku či rozšíření požáru, se kterými lze souhlasit a dají se implementovat i do již hotových budov.
Hasiči mají v úmyslu novelizovat vyhlášku 23/2008 o technických podmínkách požární ochrany staveb a do ní implementovat bezpečnostní požadavky na nabíječky v podzemních garážích. Vyhláška byla v roce 2023 aktualizována, nicméně požadavky týkající se elektromobilů v ní budete hledat marně. Stále tedy platí pouze metodické doporučení, kterým předseda Jahoda vystrašil celý náš dům. A i to se od roku 2021 změnilo a je výrazně kompromisní ve prospěch nabíjecích stanic v garážích pod byty, obchody nebo kancelářemi.
Nový stavební zákon od roku 2024 s sebou ponese i novelizaci navazujících vyhlášek. Uvidíme, jak se MMR popasuje s elektromobilitou. Nicméně už od roku 2021 platí povinnost mít nabíjecí stanice v každé garáži pro více než 10 aut a připravenou instalaci k nabíjení u každého parkovacího místa. Vyhláška 268/2009 bude sice v roce 2024 nahrazena novou legislativou, nicméně její §48b mluví poměrně jasně.
Tyto požadavky platí i v případě změny dokončené stavby. Tzn. že stačí menší rekonstrukce garáží nebo elektrorozvodů a tento paragraf je nutné aplikovat. Co bude předseda Jahoda dělat, až si bude muset natáhnout kabel ke svému parkovacímu místu? Jak se bude obhajovat na shromáždění, když mu to sousedi nebudou chtít schválit? Tak na to se fakt těším.
Nabíječky jsou v každé garáži
Zdrojem velmi zajímavých argumentů je diplomová práce Adama Habětínka na téma Elektromobilita z hlediska požární bezpečnosti staveb. V diplomce je na str. 39+40 skvělá tabulka, která hodnotí jednotlivé budovy. Přidal jsem do ní sloupec s naší garáží ve Škrábkových, aby bylo vidět, že všechna protipožární opatření jsou u nás stejná jako u ostatních budov. Naopak některé veřejné budovy, kde dnes nabíječky fungují, jsou na tom hůře a nesplňují doporučení hasičů.
Bezpečnostní opatření ve Škrábkových jsou na stejné úrovni jako u ostatních budov. Nemáme sprinklery, ale ty jsou požadovány až od 4 nabíječek. Opakovaným argumentem byla vzdálenost od výjezdu – hasiči preferují nabíječky blízko výjezdu z garáží, aby v případě požáru mohli auto jednodušeji vytáhnout. Praxe však ukazuje, že i delší vzdálenost v desítkách metrů a dokonce výtah přes několik pater není nepřekonatelný problém.
Dnes jsou nabíjecí stanice a wallboxy v každém pražském obchodním centru, které má podzemní garáže. Také moderní kancelářské budovy nabízejí nabíjení elektromobilů na parkovacích místech několik pater pod zemí.
Dokonce i pod Národním divadlem dnes můžete nabít svou Teslu. A snad i předseda Jahoda musí souhlasit, že nikdo není takový střelec, aby postavil nelegální nabíječky pod naším největším kulturním stánkem. Kolik nabíječek je v obchodním centru, kam nejčastěji chodíte nakupovat, se můžete podívat třeba na mapě na fDrive.
Určitě se brzy dočkáme jasné legislativy, která bude precizovat nabíjení elektromobilů nejen v podzemích garážích. Do té doby se musíme spolehnout na nezávazné doporučení od HZS. Ale strašit lidi, že jim vyhoří byt kvůli Tesle o 3 patra níže, je nesmysl a z úst předsedy SVJ manipulativní a neférové jednání.